MENU

Dorota Miśkiewicz

1665
1

30 września | niedziela | 20:00 | ICE Kraków | KUP BILET | PROGRAM GFK 2018

Wokalistka 2017 roku wg ankiety Jazz Forum przeprowadzonej wśród krytyków I dziennikarzy muzycznych. Wokalistka, kompozytorka, autorka tesktów, pomysłodawczyni i „spoiwo artystyczne” bezprecedensowego projektu PIANO.PL , podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach  z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji: m.in. Włodzimierz Nahorny, Andrzej Jagodziński, Leszek Możdżer, Marcin Wasilewski, Krzysztof Herdzin, Dominik Wania, Piotr Orzechowski “Pianohooligan”, Grzegorz Turnau, Lutosławski Piano Duo (Bartłomiej Wąsik i Emilia Sitarz). Jej konsekwencja, zapał, wyobraźnia, talent oraz magnetyczna osobowość zaowocowały wydarzeniem, podczas którego 1200 osobowa publiczność wstała owacyjnie z krzeseł w niecałe trzy sekundy po wybrzmieniu ostatniego utworu, a bisom nie było końca. Za koncert i płytę PIANO.PL Dorota Miśkiewicz została nominowana do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyki w kategoriach Jazzowy Album Roku oraz Jazzowy Artysta Roku, nagrody Koryfeusz Polskiej Muzyki, i zwyciężyła w plebiscycie Jazz Top magazynu Jazz Forum w kategoriach Jazzowe Wydarzenie Roku  i  Album Roku.

Dorota Miśkiewicz ukończyła klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na skrzypcach gra nadal (m.in. w projektach Włodzimierza Nahornego dedykowanych Chopinowi, Szymanowskiemu, Karłowiczowi), ale szerokiej publiczności znana jest przede wszystkim za sprawą dokonań wokalnych. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „Um Pincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie. Ten duet pociągnął za sobą kolejny – piosenkę „So gia” nagraną ze światowej sławy pianistą, Stefano Bollanim. Ma na swoim koncie współpracę z: Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej.

Zakotwiczona w jazzie, wielokrotnie wypływała na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom. Szczególnie bliska jest jej muzyka brazylijska, czego wyrazem była m.in. płyta Caminho, na której partie perkusjonaliów nagrał wybitny, brazylijski perkusjonista, Guello. Interesującym eksperymentem była także płyta i trasa koncertowa „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci” realizowane przez Dorotę z grupą Kwadrofonik, specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Nagrała 7 autorskich płyt, niezliczona jest także liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów.